inspiratie,  mind

Hoe kies je uit alle ideeën in je hoofd?

Afgelopen zaterdag ben ik met de NAU op excursie geweest naar Antwerpen. Twee musea en een handvol galeries bezocht. Ik kom thuis met een heleboel foto’s van dingen die ik ofwel mooi vind ofwel waar ik iets in zie, dat ik zou kunnen gebruiken. In mijn telefoon (weer) een nieuw lijstje ideeën. Die kan ik toevoegen aan al die ideeën die ik al heb. Maar hoe kies ik nu welke ik volg en welke niet?

Als ik het internet raadpleeg krijg ik eerst allemaal suggesties over hoe ik via brainstormen meer ideeën kan krijgen. NEE ik wil er niet meer. Ze krijgen is geen probleem. Het gaat om de volgende stap. Hoe valideer ik ze en pik ik er dan de juiste uit om mee verder te gaan?

Ik vind ook een paar (marketing)blogs over het verwerken van een brainstormsessie (van brainfuel en hatrabbits) . De eerste stap is om alle ideeën uit te schrijven en te clusteren. Daarna kun je gaan kijken welke ideeën de meeste potentie hebben. En daarbij is het niet de bedoeling dat je vooral kijkt naar makkelijk uitvoerbaar. ‘Past het bij het hoofddoel’ is de vraag die je erbij in gedachte houdt. In mijn geval: hoe word ik een betere kunstenaar?

In plaats van clusteren kun je de ideeën ook plotten in een evaluatiematrix. Het voordeel van plotten is dat je snel kunt zien welk idee je theoretisch het eerst zou moeten aanpakken. Verdeel ze in vier categorieën: veel impact en weinig inspanning (gelijk doen!), veel impact maar ook veel inspanning (ook een goede categorie, maar meer uithoudingsvermogen voor nodig), weinig impact en weinig inspanning (waarom doen als het weinig gaat opleveren) en weinig impact en veel inspanning (vergeten dat idee).

Ik krijg throwbacks naar de tijd dat ik – ooit heel vroeger – bij Cap Gemini werkte en we projecten evalueerden. Daar herken ik deze categorieën van… Eigenlijk helemaal geen slecht idee om mijn ideeën ook een beetje zo te bekijken. Moet ik voor het idee eerst een nieuwe techniek leren, misschien dan eerder mijn tijd steken in een idee dat ik gelijk kan implementeren (oei ik ga gelijk Cap Gemini woorden gebruiken…).

Maar kun je zoiets als creativiteit in matrixen en marketingtermen vangen? Dat voelt voor mij een beetje tegenstrijdig. Toch besluit ik mijn aantekeningen in mijn mobiel allemaal op te schrijven en te analyseren. Tussen de reminders en quotes uit podcasts vind ik een stuk of twintig ideeën. Dat zijn er veel minder dan ik dacht. Soms maak ik alleen een foto als reminder. Ik voeg nog wat ideeën toe van de foto’s die ik in Antwerpen nam.

De flarden kan ik onderverdelen in suggesties voor onderwerpen (het wat), manieren waarop ik dat zou kunnen doen (het hoe) en meer concrete materiaal-technische suggesties (aquarelprimer kopen om op doek te kunnen schilderen), waarbij verrassend veel gaan over stof (stof combineren met plastic, met vette krijt op stof tekenen). Dit is niet zozeer clusteren maar meer rangschikken. Deze lijst geeft me al wel meer inzicht.

Ik ben nu lekker op dreef. Laat ik alles ook in een matrix gooien. Ik vervang het woord impact voor een combinatie van ’spreekt me erg aan’ en ‘gaat me verder brengen’. Bij inspanning laat ik energie, tijd en kosten mee wegen. te vage ideeën krijgen ook een minnetje. Het voelt eigenlijk wel goed om zo een overzichtelijker lijstje te krijgen van dingen waar ik mee aan de slag zou kunnen. Ik bedenk me wel dat het een vrij arbitrair lijstje is omdat ik allerlei dingen waar ik al mee bezig ben er niet op heb staan.

Vervolgens zijn er nog vier vragen die me kunnen helpen te kiezen wat ik dan nu daadwerkelijk ga doen. Wat spreekt je het meeste aan? Wat is het meest uniek? Wat kun je het snelste doen? Wat kun je op de langere termijn goed in je agenda inpassen? Goede vragen om op door te denken Nadat ik dit blog online gezet heb 😉        

2 Comments

    • uiltje48

      Merk wel gelijk dat dit OOK weer niet het antwoord is. Welk idee volg je en welke niet blijft bijzonder ongrijpbaar. Het is iets dat zich niet door het verstand laat temmen 🙂

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *